2016. július 29., péntek

Iszfahan, Zurkhane

Először Omidékról akarok írni.
Az utcán sétálok és próbálok szállást keresni amikor ők azt mondják gyere hozzánk. 4 éjszakát voltam náluk ingyen. És szintén ingyen etettek, itattak, Nagyon sokat segítettek. A hegyen jól leamortizáltam magam. Náluk születtem újjá. Az apa angolul én perzsául kezdtem el tanulni. Az apa győzött de szerintem azért mert plusz leckéket vett. Utolsó reggelen Good morning How are you kérdéssel fogadott. Az unokával felejthetetlent röplabdáztam ülve a perzsa szőnyegen. Jó nagyokat nevettünk bár nem értettük egymást. Nekik köszönhetően jutottam el a helyi zurkhanbe valamint Ali-t megkaptam egy napra idegenvezetőnek..... Óriási köszönet Nekik.

A helyiek Zurkhune módon ejtik. Legalább 1000 éves múltra tekint vissza ez a iráni tradíció. Ma már az Unesco világörökség része.



A bejárati ajtó

Arra lépünk be, hogy az énekes gyakorol. Fantasztikus hangja van. Zeng a terem és libabőrös a hátam. Kiderül Ő most Irán legjobb zurkhane énekese. Elhiszem. Ő az Irán szerte híres Faramarz tanítványa. De ő már sajnos meghalt.




8 körül kezdenek. 

Első blokk bevonulás, üdvözlés kb. 5 perc:

Zenére vonulnak be. Természetesen a hagyományoknak megfelelően az egész edzés alatt a Királyok könyvéből Ruszlan hősről énekelnek.
Ezt követi egy üdvözlős -Allah és mindenkit rész.


Második blokk karhajlítás kb. 10 perc:


Ez a kiinduló pozíció. Ütemre végzik a karhajlítást. Kb. 20 s ként egyet. Eleinte a kiinduló pozícióban 3 rúgózás van hátrafelé de ezt később elhagyják. Az utolsó percre adott ütemre 3 ismétlést hajtanak végre egymás után. Utána 5 perc szünet van. Senki nem hagyja el a porondot. Beszélgetnek.

Második blokk kb. 10 perc:



Csak ezután jön a zenés helyben táncolós gimnasztikai rész Érdekes, hogy van aki nem jöhetett ki hanem az öltöző előtt -ahonnét ráláthatott- végezte az összes gyakorlatot. Kép jobb széle
Ezután is 5 perces pihenős rész jön. 

Harmadik blokk kb. 5 perc:

Buzogánnyal zsonglőrködés. Ezt csak egy ember hajtja végre. A többiek nézik. Mondták, hogy miattam kicsit szélesebben mutatják be a zurkhane-t. Ez úgy gondolom miattam került be. Máskor nem igen lenne.

Negyedik blokk kb. bő 5 perc:

Végre előkerülnek a buzogányok. Viszont nem olyan sokáig. Videó itt és itt.

Ötödik blokk:




Kettő ember előveszi az alábbi eszközöket és pár ismétlést hajt végre velük - fej fölött balra jobbra mozgatják. Inkább csak a bemutatás kedvéért.

Hatodik blokk bő 5 perc:

Ebben mindenki egyesével részt vesz. A tengelyük körül forogva -mint a zsonglőrködő- igyekeznek minnél több kört megtenni a porondon. Érdekes, hogy a buzogány bajnok bírja a legtobább. Számomra ez a rész egyértelműen az iszlám keringő dervisek irányzatát jutattja eszembe. Később kerülhetett a zurkhane-ba. Elnézést erről nem készítettem anyagot.

Hetedik blokk:


Ezután lehetőséget kaptam, hogy kipróbáljam a buzogányt a küzdőtéren. 
Bármennyire is feszítettem a dolgokat nem válaszoltak az edzésmódszerrel, sérülés megelőzés sérülés kezelésekkel kapcsolatban. (Több alkalommal el kellett volna mennem akkor talán válaszolnak.) Csupán a bajnokkal kezelhettem. De így is nagyon örülök. Régi álmom valósult meg.



Véleményem:

Fantasztikus élmény volt. Életem egyik nagy napja, pillanata közé tartozik.
A zene, az énekes fantasztikus de szerintem ha minden edzésen ezt kellene hallgatni megunnám.
Érdekes volt, hogy erőnléti résszel kezdtek nem pedig gimnasztikával. 
Amúgy nekem nagyon merevnek tűnik. Ez a hagyomány és kész. Egyéni sajátosságok, adott forma figyelembevétele nincs. Nem nyitott -pl ha mobilitással kapcsolatban van új fejlemény a világban- hanem zárt rendszer.
Sorozat és ismétlésszám mintha nem lenne csupán időre hajtják végre a gyakorlatot. De erről határozottan nem tudok állást foglalni.
Van ahol azt olvastam addig csinálják amíg kényelmes. Itt azonban pl a kezdő erőnléti részen volt aki rázta a kezét de tovább kellett/ akarta (????) csinálni.
Érdekes, hogy van aki hamarabb jött és gyakorolt volt aki maradt még gyakorolni. Ez abszolút új infó volt. Szóval nem csak közösen lehet.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kettlebell hírek, április

  És a 8. napon megteremtette a kettlebellt (Forrás: fb, Moses Dungca) Érdekes súlyzó az előtérben Lenti képekről azt írják   Elce Lipeckoj ...